donderdag 15 november 2007

Kindermishandeling

Wat ik zou doen als ik vermoedt dat er kindermishandeling aan bod is:

Ik zou eerst met het kind gaan praten en ook inderdaad goed observeren, en dan maar hopen dat je er vroeg bij bent.
daarna zal ik in een gesprek met de ouders veel feitelijke informatie geven zodat ze zich niet gekwetst voelen als het niet zo is dat ze het gevoel krijgen dat ik wel denk dat hun dat doen.
als je dan bijna zeker weet dat het de ouders zijn geweest direct contact op nemen met het AMK dat moet je eigenlijk direkt doen als je het vermoedt want dat zijn professionals met dat soort dingen die vertellen je zo of het wel of niet zo is.
Dan zit je als leidster zijnde in de 7 fase's met wat je moet doen.
Ik vind het zelf erg goed dat leidsters zo te werk gaan je doet alles in stapjes en zo voorzichtig mogelijk. Want, voor het zelfde geldt is het de oppas die het doet.
En heel belangrijk vind ik zelf de nazorg en voor het kind en in sommige gevallen voor de ouders. ( en natuurlijk nabestaanden)
Ik vind dat die nazorg niet alleen moet bestaan uit weer contact opnemen als je dingen vermoed maar ook nadat alles is geregeld maar ook dat je het kind erna goed opvangt want vooral bij een kind is het niet zomaar over en zelf denk ik zelfs dat je het er nooit helemal uitkrijgt.

Geen opmerkingen: