donderdag 24 januari 2008

Kinderen en '' de computer ''!




Positieve aspecten


Het ruimtelijk inzicht van kinderen zou erdoor verbeterd kunnen worden, hoewel wetenschappers het daarover nog niet eens zijn. Een ander effect is, dat het kind leert omgaan met de computer en de nieuwste ontwikkelingen op dat gebied. Uitdagende spellen kunnen het leren stimuleren, de nieuwsgierigheid prikkelen en de fantasie opwekken.Kinderen leren zich te concentreren en combinaties te maken met dingen die ze ervaren en zien. Door het succes dat met het spelen bereikt kan worden, kan de zelfwaardering van kinderen vergroot worden. Computerspelletjes worden daarom ook gebruikt in het onderwijs. Het spelen op de computer kan ook sociale aspecten hebben. Twee van de drie kinderen speelt het liefst samen met een ander kind op de computer, ofwel om de beurt, ofwel in een wedstrijdje tegen elkaar. Veel kinderen zitten graag achter de computer. Vooral voor jongens is het een geliefde vrijetijdsbesteding. Hoe vaker kinderen computeren, hoe vaardiger ze worden en hoe leuker ze het gaan vinden.


Negatieve aspecten


Veel ouders maken zich zorgen over het gewelddadige karakter van sommige computerspelietjes. Uit talloze onderzoeken is duidelijk geworden dat de kans bestaat, dat kinderen agressiever worden van televisiegeweld. Hoewel er nog niet zoveel onderzoek is gedaan naar de relatie agressiviteit en computerspelietjes, zijn er wetenschappers die menen dat kinderen eerder agressiever worden van geweldspellen, dan dat ze er aardiger en rustiger van worden. In veel spellen wordt agressief gedrag beloond. Je mag een niveau hoger, door de gesloten deur, met de prinses trouwen of je krijgt de schat.Een ander negatief aspect van computerspellen is, dat de rolverdeling tussen mannen en vrouwen nogal stereotiep is. Mannen zijn meestal superhelden, vrouwen supersexy of moeten nodig worden gered. Kinderen kunnen gaan denken, dat wat daar op de computer gebeurt, ook in de werkelijke wereld gebeuren. De grens tussen fantasie en werkelijkheid kunnen zij moeilijk trekken, zeker als ze nog jong zijn.

Computerverslaving


Kinderen laten andere vormen van vrijetijdsbestedingen vaak schieten, als ze pas een nieuw computerspel hebben gekregen. Dat is niet verontrustend. Dat gebeurt immers ook, als ze ander nieuw speelgoed krijgen. Na een tijdje is het nieuwe er af en zoekt het kind weer wat anders. Er zijn echter ook kinderen, waarbij dit niet werkt. Die blijven elk vrij moment achter de computer kruipen. Deze kinderen bewegen minder en kunnen hun energie niet goed meer kwijt. Ook kan het zijn, dat deze kinderen eerder gefrustreerd worden en minder geduldig zijn en hun frustraties die ze met de computer oplopen op anderen afreageren.Bovendien kan het kind lichamelijke klachten krijgen, doordat het niet goed voor de computer zit of doordat het de pols overmatig belast door het spelen met muis of joystick.

Hoe kun je als ouder er nu voor proberen te zorgen, dat de computer een leuke vorm van vrijetijdsbesteding blijft?


Houd in de gaten, welke spellen je kind speelt. Dit kan door het spel samen met je kind te spelen; door deze informatie uit computertijdschriften te halen of door te rade te gaan bij andere ouders.


Bespreek met je kind welke spellen je wel en welke je niet geschikt vindt en waarom.


Probeer je kind ook te interesseren voor de andere mogelijkheden van de computer: het maken van een werkstuk, internetten (als er een aansluiting is), het zelf maken van een website.


Maak afspraken met je kind, hoelang het per dag mag computeren. Het is goed hierbij rekening te houden met de reden waarom het kind de computer gebruikt. Een werkstuk voor school valt in een andere categorie dan spelletjes, sommige spelletjes duren wat langer dan andere

Geen opmerkingen: